Anbefalt bok om vold og trusler i skolen
Den norske skolen er ingen enkel arbeidsplass, verken for lærere, andre ansatte eller elever. Meldinger om vold og mobbing øker i omfang, med et stadig alvorligere innhold. Når mennesker i forskjellig alder, med ulik sosial og kulturell bakgrunn og med ulik system- plassering (lærer/elev, over-/underordnet) skal omgås tett over lengre tid, skal samhandle og kommunisere, er det ikke til å unngå at misforståelser, uenighet og konflikter av forskjellig slag oppstår.
BEDRE SKOLE nr. 1/2020 – 32. årgang
For å avhjelpe denne situasjonen har volds- og mobbingsproblematikken kommet inn i lærerutdanninga; det arrangeres kurs og seminarer, avvikles kampanjer, opprettes ombud, det skrives rapporter og det utgis bøker. Håndbok i konflikthåndtering i oppvekst- og utdanningssektoren er en slik bok, beregnet på dem som står i førstelinjetjenesten i skole, barnehage og andre sosial institusjoner, der risikoen for å komme i en konfliktsituasjon er stor.
Forfatterne, Ole André Bråten og Anette Falkum, har begge solid faglig bakgrunn med både nasjonal og internasjonal erfaring fra forskning og arbeid med konflikthåndtering. Dette har nedfelt seg i ei «håndbok» som formidler kunnskap om hvordan konflikter kan oppstå, gir råd om hvordan man kan forholde seg i en konfliktsituasjon og, ikke minst, viser hvordan konfliktforebyggende samhandling og kommunikasjon kan etableres.
At konflikter oppstår i mellommenneskelige relasjoner, er uunngåelig, men konflikter kan også både forebygges og nedtrappes. Her er Bråten og Falkum konkrete når de gir en grundig innføring i samhandlings- og kommunikasjonsprosesser, om hva som kan forårsake konfliktsituasjoner, og ut fra dette setter opp «strategier og metoder for å håndtere vold og trusselsituasjoner».
Imidlertid kunne de i sterkere grad ha løftet frem hvordan en konflikt gjennom riktig håndtering kan skape positive ringvirkninger. At misforståelser kan eskalere, vokse og utløse voldsbruk, er én sak. At den dynamiske kraften som ligger latent i konfliktsituasjoner, kan utløse kreativitet og nye tankemønstre hos de involverte,
Et annet forhold som kunne vært mer trukket inn når temaet er vold og mobbing i skolen, er de konfliktskapende forhold som ligger i skolens struktur og organisering, og i forhold knyttet til de involvertes sosiale bakgrunn. Imidlertid er det lite personer i oppvekst- og utdanningssektoren kan gjøre med slike mer strukturelle årsaksforhold, annet enn å håndtere konfliktsituasjoner som de måtte forårsake.
Det må understrekes at det er en håndbok Bråten og Falkum har skrevet. De er derfor mer konkrete enn dyptpløyende analytiske i sin tilnærming til hvorfor konflikter oppstår, og hvordan involverte parter kan forholde seg for å få oversikt og gjøre konflikten håndterlig. Gjennom Bråtens og Falkums håndbok får leseren kunnskap om konflikthåndtering, hvordan god kommunikasjon er avgjørende for utfallet, og hvilke tiltak som bør iverksettes etter at en konflikt er over.
I tråd med dette avrunder de boka med å sette opp treningsoppgaver, med oppfordring til leserne om å bruke boka aktivt sammen med arbeidskollegaer og medstudenter, og gjøre bruk av strategiene, verktøyene og metodene som er blitt presentert. Slik ligger det en mulighet til ikke bare å forstå hvordan konflikter oppstår, utvikles og bør møtes, men også til å få et mer bevisst forhold til egen adferd, både generelt og i konfliktsituasjoner spesielt.
De råd som Bråten og Falkum gir om konflikthåndtering, blir ikke tilfeldig kastet frem, men kommer som resultat av deres innsikt i så vel konflikt- og kommunikasjonsteori som hverdagens utfordringer i oppvekst- og utdanningsinstitusjoner.
Bare det gjør at denne håndboka fortjener å bli brukt, og ikke forsvinne i mengden av litteratur om vold og mobbing i skole og arbeidsliv. "
/
Les mer om håndboken her:
https://cappelendamm.no/_handbok-i-konflikthandtering-i-oppvekst--og-utdanningssektoren-ole-andre-braten-anette-falkum-9788202635091