TIILBAKEMELDING INNEN 48 TIMER

- Møte med konflikter er krevende, men god konflikthåndtering kan læres! 

Konflikter kan føre til positive endringer, som å finne kompromisser etter forhandlinger der vi opplever interessekonflikter. Vi kan skape nye perspektiver og endringer i organisasjonskulturen som et resultat av verdikonflikter.

Samtidig kan det i arbeidshverdagen oppstå misforståelser eller uenigheter som følge av manglende samhandling. Der man utøver autoritet - kan motstand være resultatet. Dette er noe mange yrkesgrupper - eller ansatte i lederroller opplever. 

Samtidig kan konflikter som beveger seg fra saklige til personlige forhold kunne eskalere. Et eksempel på dette er trakasserende adferd - noe som i en rekke tilfeller utløser en aktivitetsplikt fra arbeidsgiver. Det samme er tilfellet der man opplever vold eller trusler, en utfordring som stadig flere yrkesgrupper møter. 

I et makroperspektiv kan konflikter føre til krig.

Ole Andre Bråten har erfaring fra alle perspektiv.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ole Andre Bråten har drevet fredsbevarende tjeneste på vegne av FN i MidtØsten. 10 år i norsk politi har han både drevet aktiv konflikthåndtering i første linje - samt utviklet konflikthåndtering som et eget fagområde ved Politihøgskolen. Med disse erfaringene gjennomførte han så en 5 årig spesialisering i arbeids- og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Oslo.

Bråten driller ansatte som kan møte vold og trusler i sitt arbeid - bistår fagforeninger og interressorganisasjonear med forhandlingstrening og trener ledere til å møte konflikter på arbeidsplassen. Bråten har også ledet en rekke granskningsprosesser ved varsler om konfliktfylt adferd på arbeidsplassen - og bistått med å utvikle strategier, metoder og verktøy forekonflikthåndtering for bedrifter og organisasjoner i ulike sektoren og bransjer.

Sammen med Anette Falkum har han skrevet tre håndbøker i konflikthåndtering, utgitt på Cappelen Damm Akademisk - for de meste eksponerte bransjene i Norge. Han har videre ledet internasjonal forskning innen forhandling ved fastlåste konflikter publisert på Wiley-Blackwell for den internasjonale justissektoren.

Bråten er tilgjengelig organisasjonsrådgiver, kursleder, mentor og forhandler. Han er også en mye benyttet foredragsholder, seminarleder og konferansier når deres virksomhet setter konflikthåndtering på agendaen. 

Møte med konflikter er krevende - men god konflikthåndtering kan læres!

Foto: NITO

Konflikters dynamiske utvikling krever at vi har kompetanse til å takle konflikter på alle nivå. De ulike konfliktnivåene krever ulikt fokus og ulike verktøy, for ulike yrkesgrupper.  

Foto: NITO

 

 

 

 

 

 

 

 

Kjenner vi igjen de ulike stadiene, kan vi i tide intervenere på en fornuftig måte slik at situasjonen ikke eskalerer videre. Vi bør derfor utvikle en bredest mulig plattform, slik at vi har mange ulike verktøy til disposisjon. Dette er særlig viktig for de som kan møte vold og trusler. 

Konflikthåndtering 

Møte med konflikter er krevende - men god konflikthåndtering kan læres.

Håndbok i konflikthåndtering i justissektoren

Boken har en tilnærming til konflikthåndtering som tilfører ny innsikt i kommunikasjon som effektivt verktøy i selv fastlåste situasjoner. Den tilbyr nye forskningsbaserte strategier, verktøy og metoder for håndtering av konfliktsituasjoner - basert på den skjøre samfunnskontrakten som eksisterer ved utøvelse av myndighet og makt.

Boken er skrevet for studenter og ansatte i politiet, kriminalomsorgen og tollvesenet, militærpoliti og militære vakter samt for vektere, ordensvakter og andre med sikkerhetsoppgaver - både privat og offentlig.

Les mer

Håndbok i konflikthåndtering i helse- og sosialsektoren

Boken legger vekt på praktisk risikovurdering, konfliktdempende kommunikasjon og effektive metoder for å øke sikkerheten ved arbeid både på egen arbeidsplass, på offentlig sted og i andres hjem. Den tilbyr nye forskningsbaserte strategier, verktøy og metoder for forebygging av vold og trussel om vold for alle ansatte i helse- og sosialsektoren.

Håndbok i konflikthåndtering i helse- og sosialsektoren er skrevet for ansatte og studenter, men er nyttig lesning for både verneombud, tillitsvalgte og andre ansatte med oppgaver innen HR, HMS og faglig kvalitet og utvikling.

Les mer

Håndbok i konflikthåndtering i oppvekst- og utdanning

Boken lærer deg å forebygge faresituasjoner, og du får innsikt i forskningsbaserte teknikker for konflikthåndtering som kan brukes i et bredt spekter av situasjoner.  Du vil få et nytt perspektiv på hvordan vi sammen kan oppnå økt trygghet ved å forebygge og håndtere alvorlige hendelser.

Håndbok i konflikthåndtering i oppvekst- og utdanningssektoren gir praktiske råd for alle som har sitt virke på skoler og i barnehager, og for studenter på vei inn i disse viktige yrkene. 

Les mer