TILBAKEMELDING INNEN 48 TIMER

Et e-læringskurs i konflikthåndtering utviklet av Ole Andre Bråten gir deres virksomhet: 

  • Merittert kursholder som er en av de fremste på sitt felt.
  • Unik faglig tyngde og kompetanse.
  • Dyp forståelse for ulike former for konflikthåndtering. 

Møte med konflikter er krevende - men god konflikthåndtering kan læres

Fyll inn antall ansatte og motta et uforpliktende tilbud på e-læringskurs i konflikthåndtering for deres ansatte. 

Gjennom 12 kursmoduler med praktisk undervisning i konflikthåndtering vil deres ansatte lære seg å løse konfliktkoden!

Hvordan håndtere konflikter på jobb? 

Lytt til Ole Andre Bråten i samtale med medforfatter Anette Falkum om konflikthåndtering i arbeidslivet på podcasten Akademisk Kvarter i regi av Cappelen Damm Akademisk. 

Publiserte håndbøker i konflikthåndtering

Møte med konflikter er krevende - men god konflikthåndtering kan læres

Bla i boken
Bla i boken
Bla i boken

Utviklet konfliktstrategier for et bærefraftig arbeidsliv

Et nytt perspektiv på møte med konflikter i arbeidslivet

Bråtens modell for konflikthåndtering (Cappelen Damm Akademisk 2011, 2019 og 2022) definerer konflikt ut fra tre ulike nivå: lavt, moderat og høyt konfliktnivå. Dette er en inndeling i konfliktnivå som har blitt benyttet ved undervisning i kommunikasjon og konflikthåndtering på høgskole- og universitetsnivå, samt ved organisasjonsutvikling i ulike sektorer og bransjer.

Hensikten med denne praktiske inndelingen er å kunne kjenne igjen påregnelige faktorer der vi ser en utvikling i retning av konfliktfylt adferd. 

Situasjoner med lavt konfliktnivå defineres her som: «Arbeidssituasjoner som i sin natur kan ha en kime til uenighet, der en videre konflikt kan utvikles som følge av manglende samhandling.»Dette er situasjoner der du som utgangspunkt ikke opplever at en konflikt er til stede, og stressnivået hos deg som den profesjonelle part er i utgangspunktet lavt.

Vi kan se for oss arbeidssituasjoner du skal yte hjelp, gi råd eller annen ønsket bistand. Der det ikke lykkes å skape en felles forståelse for situasjonen og hvordan denne kan håndteres, kan man oppleve misforståelser og uenigheter som en naturlig utvikling. Dette kan være tilfellet der vi misforstår hverandres intensjoner eller har motstridende forventninger.

Situasjoner med moderat konfliktnivå defineres som: «Arbeidssituasjoner der man som profesjonell yrkesutøver naturlig kan møte motstand.» I slike situasjoner vil stressnivået hos den profesjonelle part være moderat. Vi kan se for oss situasjoner der du i større grad gjennomfører tiltak som naturlig kan oppleves som negativt hos den andre.

I motsetning til situasjoner med lavt konfliktnivå er det her et større potensial for en opplevd konflikt og motsetning. Du kan naturlig oppleve å møte motstand. Der motstanden håndteres på en god måte, vil konfliktnivået reduseres, og det skapes en felles plattform for videre samhandling. Du kan oppleve at denne type situasjoner er knyttet til en tautrekking mellom en profesjonell og en relasjonell vinkling. Der du opplever at konflikten går fra sak (profesjonell) til deg som person, må du forvente økt risiko for videre negativ konfliktutvikling, som trakassering. Det er sentralt i modellen å tilføre kunnskap som reduserer risiko for dette. 

Situasjoner med høyt konfliktnivå defineres som: «Arbeidssituasjoner som innebærer fare for å bli utsatt for vold og trussel om vold.» Dette er situasjoner der man opplever en viss grad av subjektiv fare, og stressnivået hos den profesjonelle part er høyt. Opplevelsen av fare og frykt kan skyldes at konfliktsituasjonen har eskalert, slik at du nå møter trusler om videre voldelig adferd. Der du ikke reagerer hensiktsmessig på slike trusler, kan videre konflikteskalering med voldelig adferd bli resultatet, I enkelte situasjoner kan voldsutøvelse være nær forestående.

Dette er svært krevende situasjoner, der risiko for fysisk skade eller uheldige psykiske påvirkninger kan være nærliggende. Risiko for denne type situasjoner utløser en skjerpet aktivitetsplikt hos arbeidsgiver - samtidig som den allerede kan være utløst på moderat konfliktnivå der modellen benyttes for å forstå og forebygge interne konflikter. 

Ole Andre Bråten omtales ofte som en av Skandinavias fremste eksperter i konflikthåndtering - der hans modell for nivåbasert  konflikthåndtering tilfører et kunnskapsbasert rammeverk til alle konflikter en virksomhet eller organisasjon kan møte. 

De ulike konfliktnivåene krever ulikt fokus og ulike verktøy, fra å kommunisere slik at det ikke oppstår uenigheter og misforståelser, til å håndtere arbeidssituasjoner med risiko for vold og trusler om vold. 

Ole Andre Bråten har i en årrekke vist et stort engasjement for yrkesgrupper som møter trakassering, trusler og vold i sin hverdag. Han har også bred erfaring med konflikthåndtering i arbeidslivet - fra bistand til fagforeninger, arbeidsgivere og andre parter. Bråten har også ledet en rekke granskningsprosesser ved varsling om kritikkverdige forhold som springer ut av interne konflikter. 

Bråten bistår bedrifter og organisasjoner med å tilføre kompetanse for deres ansatte i konflikthåndtering - og har vært sentral i profesjonaliseringen av konflikthåndtering som fagområde i Norge. 

Ønsker du å vite mer? Ta kontakt her

Tjenester

Konflikthåndtering

  • E-læringskurs i konflikthåndtering for bedrifter og organisasjoner
  • Foredrag og workshop i konflikthåndtering
  • Simuleringstrening
  • Kompetanseprogram for verneombud, tillitsvalgte og arbeidsmiljøutvalg
  • Ekspertbistand ved reduksjon av sykefravær relatert til konflikter i arbeidslivet
  • Organisasjonspsykologisk rådgivning knyttet til  konflikter i ulike prosesser
  • Arbeidsmiljøkartlegging knyttet til forebygging og håndtering av konflikter
  • Trening av ledere i konflikthåndtering
  • Risikokartlegging, øvelse, trening og utvikling av tilpassede tiltak for å forebygge vold og trusler